Literatuur
- Greub, Thierry e.a. (red.), Middeleeuwse Meesterwerken. Poolse topstukken uit het Nationaal Museum in Warchau, catalogus van gelijknamige tentoonstelling 11-10-2007 tot 06-01-2008, Museum Catharijneconvent, Utrecht. München (Hirmer), 2007 [164 blz. ISBN 978.90.811601.1.7]. Hierin catalogusnr 22 "Christus op de koude steen": blz. 126-129 (Hout, gepolychromeerd; vermoedelijk ca 1502. Afkomstig uit de Sint-Bernarduskerk in Breslau (Wroclaw), nu in Nationaal Museum Warchau, inv.nr Sr. 105. "De kale schedel van de figuur trekt de aandacht van de beschouwer. Dat de haren van de figuur niet plastisch uitgewerkt zijn, wijst erop dat het hoofd oorspronkelijk bedekt was met een pruik van echt haar. Dit motief, dat bekend is van laat-gotische crucifixen, die onder andere in en rond Neurenberg, in Saksen, maar ook in Polen verbreid waren, is bij andere voorstellingen maar uiterst zelden aan te treffen. Voorbeelden daarvan zijn twee rond 1500 ontstane figuren van Christus op de koude steen in het Stadt- und Bergbaumuseum in Freiberg. [...] Uit de levendige contacten tussen Breslau en Neurenberg valt op te maken dat het motief van daar werd overgenomen. De gedachte om het motief aan te wenden bij andere voorstellingen [dan crucifixen] die de liturgie van de goede week begeleiden, zal te danken zijn aan de invloed van de mysteriespelen. De natuurlijke haren en de echte doornenkroon versterkten het suggestieve effect en de werkelijkheidswaarde van de bijna levensgrote figuur")